14 jun Open Vld wil Antwerpse inruilpremie voor vervuilende bromfietsen

Elke fietser of voetganger heeft wel eens naast of achter ze gestaan aan het stoplicht, dampende vervuilende scooters. Je probeert je gezicht van de uitlaatgassen weg te draaien, maar toch sta je fijnstof te happen. Open Vld Antwerpen wil volop de omslag maken naar een propere stad. De partij roept op om gehoor te geven aan de onlangs gelanceerde oproep van minister Schauvliege voor lokale projecten die bijdragen aan de klimaatdoelstellingen. Open Vld wil dat de stad hiervoor een project start waarbij Antwerpenaars hun bromfiets vervangen met een elektrische scooter.
“We willen dat de stad de projectoproep gebruikt voor een Antwerpse inruilpremie. Scooterrijders die hun oude vervuilende scooter inleveren en een nieuwe elektrische aanschaffen, krijgen een aanzienlijke korting op hun aankoop” aldus Willem-Frederik Schiltz (lijsttrekker voor de Provincie en 4e op de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen).
De partij stelt een degressief systeem voor waarbij goedkopere scooters procentueel een hogere korting krijgen dan duurdere scooters om het voor iedereen aantrekkelijk te maken. De inruilpremie geldt voor zowel klasse A als klasse B bromfietsen en start met een korting van 15 procent op de aankoopprijs (zie tabel hieronder).
Om deze inruilpremie te financieren wilt Open Vld dat de stad de projectoproep voor steden en gemeenten gebruikt die minister Schauvliege twee weken geleden heeft gelanceerd. Het doel van de oproep is om een bijdrage te leveren aan het bereiken van de klimaatdoelstellingen. Hiervoor heeft zij 12 miljoen euro vrijgemaakt uit het Vlaamse Klimaatfonds, 2,6 miljoen euro voor steden, gemeenten en verenigingen in elke provincie. De partij is van mening dat deze Antwerpse inruilpremie een grote bijdrage kan leveren.
De inruilpremie die de Antwerpse liberalen willen lanceren komt bovenop de bestaande premie die de Vlaamse overheid heeft geïntroduceerd op 15 april 2018. Hierbij genieten elektrische bromfietsen van klasse B al van een premie die 25% van het aankoopbedrag bedraagt, met een maximum van €750.
De meeste elektrische scooters kosten op het moment tussen de €1299 en €5680 met een actieradius van 65 tot 180 kilometer. De combinatie van de premies betekent een grote korting voor scooterrijders en zou een slok op een borrel betekenen voor de luchtkwaliteit in Antwerpen.
Open Vld beseft dat een flink aandeel van de scooter-kilometers wordt afgelegd door de bezorgdiensten, daarom willen zij samen met hen een oplossing zoeken om ook het gebruik van deze ‘bedrijfsscooters’ uit te faseren. We willen met de verschillende bezorgdiensten die met vervuilende scooters rijden om tafel zitten om hen te overtuigen van de Antwerpse inruilpremie. Willem-Frederik Schiltz: “We willen het mogelijk maken dat er over enkele jaren alleen nog zero-emissie bromfietsen rijden, ook voor het bezorgen van maaltijden en pakketten”.
“Als we over een jaar aan fietsen door de stad of over het voetpad lopen en we horen bromfietsen niet meer brommen, dan weten we dat we goed op weg zijn”, besluit Open Vld lijsttrekker Philippe De Backer .
Tabel met prijzen en premie percentages
Aankoopprijs |
% Antwerpse Inruilpremie |
Tot €3000 |
15% |
€3000-4000 |
10% |
€4000-5000 |
5% |
€5000+ |
– |
Voorbeeld:
Iemand die zijn oude scooter inlevert en een een elektrische scooter van €2.690 euro koopt, zou via de Antwerpse inruilpremie €403,50 korting krijgen en via de premie van de Vlaamse overheid €672,50. Na verrekening van de premies: €2.690 – (€403,50 + €672,50) = €1.614.
Iemand die zijn oude scooter inlevert en een een elektrische scooter van €3.200 euro koopt, zou via de Antwerpse inruilpremie €320 korting krijgen en via de premie van de Vlaamse overheid €750. Na verrekening van de premies: €3.200 – (€320 + €750) = €2.130.
Hier vindt u de lijst van klasse B bromfietsen en de bijbehorende subsidies per model volgens de Vlaamse aankooppremie: https://www.energiesparen.be/zev/welkewagens/brom_motorfietsenoverzicht