Menu

Vooruit, Open VLD en CD&V schieten Antwerpse fietsersbrug over Schelde af: “Een prestigeproject van N-VA”

29 apr Vooruit, Open VLD en CD&V schieten Antwerpse fietsersbrug over Schelde af: “Een prestigeproject van N-VA”

Vooruit, Open VLD en CD&V schieten Antwerpse fietsersbrug over Schelde af: “Een prestigeproject van N-VA”

De toekomstige voetgangers- en fietsersbrug over de Schelde in het zuiden van Antwerpen is niet meer dan een prestigeproject van de N-VA. Dat zeggen CD&V, Open VLD en Vooruit in de commissie Mobiliteit in het Vlaams Parlement. “Er is geen draagvlak voor die brug”, zegt Vlaams Parlementslid Orry Van de Wauwer (CD&V).

De voetgangers- en fietsersbrug die ter hoogte van het Nieuw Zuid in Antwerpen op termijn beide oevers van de Schelde moet verbinden is al langer gecontesteerd. Behalve de vraag of dergelijke verbinding bijdraagt tot een vlotte mobiliteit tussen beide zijden van de stroom is niet iedereen ervan overtuigd dat dit project financieel de beste keuze is.

In de commissie Mobiliteit in het Vlaams Parlement spraken Vooruit, CD&V en Open VLD zich donderdag uit tegen de bouw van de brug. Opmerkelijk is dat de twee laatste partijen, samen met de N-VA, deel uitmaken van de meerderheid.

De voetgangers- en fietsersbrug is een dossier dat door de liberale minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) wordt beheerd. Die is, althans publiek, tot nader order voorstander van een brug over de Schelde.

Niet voldoende geld

Donderdag bleek uit het zoveelste rapport van het Rekenhof opnieuw dat er niet voldoende geld voorhanden is voor alle leefbaarheidsprojecten in de rand voor de aanleg van de Oosterweelverbinding. “Als je ziet dat zowel de maritieme sector als de fietsers kritisch naar dit project kijken, is de vraag of dergelijk prestigeproject de beste manier is om geld te besteden”, zei Hannes Anaf (Vooruit).

Volgens de huidige ramingen zal de aanleg van een fietsersbrug 200 miljoen euro kosten. “Die brug, dat een prestigeproject is, moet dus dringend sneuvelen. Op die manier kan dat geld worden gebruikt om een aantal zaken op te lossen”, zei Willem-Frederik Schiltz (Open VLD).

Dat is ook de mening van Orry Van de Wauwer (CD&V). De christendemocraat meent eveneens dat er geen animo is voor dergelijke brug. “Niet bij Open VLD, niet bij CD&V, niet bij de fietsers en niet bij de loodsen. Er is dus alleen draagvlak bij N-VA Antwerpen, die graag haar landmark wil. Ik vind dat we de brug beter zouden schrappen. Er zijn alternatieven beschikbaar die beter uitvoerbaar zijn.”

Tenzij er een kink in de kabel komt, moet de nieuwe brug in 2028 klaar zijn.

Patrick Van de Perre (GVA)