04 sep Waarom zijn conflictvrije kruispunten niet de standaard?
De onzekerheid of de auto die rechtsaf slaat je heeft gezien, of de vrachtwagenchauffeur je in zijn spiegel heeft, het bezorgt je als fietser of voetganger altijd opnieuw angstige twijfels. Conflictvrije kruispunten zijn een stap in de goede richting om onze kruispunten veiliger te maken. “Kinderen vertrekken weer naar school, dan wel met of zonder ouders, maar voor veel ouders niet met een gerust hart”, zegt de Vlaamse parlementslid Willem-Frederik Schiltz (Open Vld).
In de eerste schoolweek stapten kinderen weer de deur uit op weg naar school, maar volgens het Belgisch Instituut voor Verkeerveiligheid (BIVV) is dat nog lang niet veilig genoeg. 4 op de 10 kinderen die betrokken waren bij ongevallen, waren op weg naar school volgens het BIVV.
Ook ouders zijn er niet gerust op dat de kinderen veilig als fietser of voetganger over straat kunnen. Dit wordt ondersteund door de actie Conflictvrije kruispunten van eerder deze week, waarin bezorgde ouders samen met andere organisaties in actie kwamen. Willem-Frederik Schiltz: “Ouders zijn terecht ongerust, de Vlaamse regering kan hier een stuk ongerustheid wegnemen”.
Open Vld steunt deze actie en zal de Vlaamse regering vragen om de mogelijkheden te bekijken om het conflictvrije principe versneld uit te rollen in Vlaanderen. Willem-Frederik Schiltz: “Het is een heel sterk initiatief van de betrokken ouders, ik hoop van harte dat de regering hier werk van gaat maken. We moeten zwakke weggebruikers een eigen en veilige plek in het verkeer geven”.
In Nederland is het al sinds lange tijd de standaard om kruispunten conflictvrij in te richten. Zwakke weggebruikers krijgen hun groen licht eerder zodat ze al vertrokken zijn wanneer ander verkeer groen licht voor vertrek krijgen. Zo zijn fietsers en voetgangers al overgestoken of met hun oversteek bezig en volledig in het gezichtsveld van auto-, bus- of vrachtwagenbestuurder.
“Het principe van conflictvrije kruispunten ligt ook in lijn met de eerder dit jaar gestemde congrestekst van Open Vld Antwerpen over plek van de fietser in de stad”, aldus Willem-Frederik Schiltz.